اتوماسیون صنعتی چیست؟

اتوماسیون صنعتی چیست؟

اتوماسیون صنعتی چیست؟  اتوماسیون صنعتی به استفاده از تکنولوژی ها و سیستم های خودکار برای کنترل و اداره فرایندهای صنعتی اشاره دارد. این فرایندها می توانند شامل تولید، بسته بندی، حمل و نقل، نگهداری و کنترل کیفیت باشند. هدف اصلی اتوماسیون صنعتی بهبود کارایی، تولیدی بهتر و کاهش هزینه ها است. اتوماسیون صنعتی می تواند شامل ربات ها، سیستم های کنترل هوشمند، سنسور ها، نرم افزارهای کامپیوتری و دستگاه های الکترونیکی باشد.

هدف اتوماسیون صنعتی چیست؟

اصطلاح اتوماسیون توسط مهندسی از شرکت فورد موتور که پیشگامان اتوماسیون و خط تولید مونتاژ بودند، ابداع شده است. در آغاز، فرایند تولید صنعتی بر خلاف حسگرهای مدرن، محرک ها و رایانه ها بر اساس چشم، دست و مغز یک کارگر است.

در اصل، اجرای اتوماسیون در یک فرایند تولید متمرکز بر جایگزینی یک کارگر انسانی با یک ماشین مستقل است. در ابتدا، این ماشین های مستقل برای یک روند تولید روان باید توسط یک ناظر انسانی هماهنگ می شدند. اما با پیشرفت های تکنولوژیکی در سیستم های کنترل آنالوگ و دیجیتال، ریزپردازنده ها و PLC ها (کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی) و حسگرهای مختلف، همگام سازی چندین ماشین و فرآیند مستقل و دستیابی به اتوماسیون صنعتی واقعی بسیار آسان شده است. با افزایش اقتصاد صنعتی، استراتژی های تجاری اتوماسیون صنعتی نیز با گذشت زمان تغییر کرده اند. هدف های اساسی برای اجرای اتوماسیون عبارت اند از:

• افزایش تولید
• کاهش هزینه، به ویژه هزینه های مربوط به انسان
• بهبود کیفیت محصول
• استفاده موثر از مواد اولیه
• کاهش مصرف انرژی
• افزایش سود مشاغل

سیستم اتوماسیون ثابت

در یک سیستم اتوماسیون ثابت، تجهیزات تولید با مجموعه ای از عملکردها یا کارها ثابت می شوند و به ندرت تغییراتی در این عملیات ایجاد می شود. سیستم اتوماسیون ثابت معمولا در فرآیندهای جریان مداوم مانند نوار نقاله ها و سیستم های تولید انبوه استفاده می شود.

انواع اتوماسیون صنعتی

حال که کمی در مورد چیدمان یک سیستم اتوماسیون صنعتی معمولی مشاهده کردیم، اجازه دهید بحث در مورد انواع مختلف این سیستم را ادامه دهیم. سیستم اتوماسیون های صنعتی معمولا در چهار نوع دسته بندی می شوند:

سیستم اتوماسیون انعطاف پذیر

یک سیستم اتوماسیون انعطاف پذیر همیشه توسط رایانه ها کنترل می شود و اغلب در مواردی که محصول به طور مکرر تغییر می کند، اجرا می شود. دستگاه های CNC نمونه شرط بندی این سیستم هستند. کدی که توسط اپراتور به رایانه داده می شود مختص یک کار خاص است و بر اساس کد، دستگاه ابزار و تجهیزات لازم برای تولید را به دست می آورد.

سیستم اتوماسیون قابل برنامه ریزی

در سیستم اتوماسیون قابل برنامه ریزی، توالی عملیات و همچنین پیکربندی ماشین آلات را می توان با استفاده از کنترل های الکترونیکی تغییر داد. این سیستم به زمان و تلاش قابل توجهی برای برنامه ریزی مجدد ماشین آلات و معمولا در تولید فرآیند دسته ای نیاز دارد.

سیستم اتوماسیون یکپارچه

یک سیستم اتوماسیون یکپارچه مجموعه ای از ماشین ها، فرآیندها و داده های مستقل است که همه تحت فرمان یک سیستم کنترل واحد برای اجرای سیستم اتوماسیون فرآیند تولید همزمان کار می کنند.
( CAD) طراحی کامپیوتری، CAM (ساخت رایانه ای) ، ابزارها و ماشین آلات کنترل شده توسط کامپیوتر، روبات ها، جرثقیل ها و نوار نقاله ها همه با استفاده از برنامه ریزی پیچیده و کنترل تولید یکپارچه شده اند.

مزایای اتوماسیون صنعتی

  • اپراتورهای انسانی می توانند از کار در محیط های خطرناک تولید با درجه حرارت شدید، آلودگی، عناصر مسکر یا مواد فعال رادیویی جلوگیری کنند.
  • وظیفه انجام شده توسط اپراتورهای انسانی با کار فیزیکی خسته کننده می تواند به راحتی جایگزین شود.
  • وظایفی که برای یک اپراتور انسانی معمولی دشوار است به راحتی قابل انجام است. این کارها شامل بلند کردن بارهای سنگین و بزرگ، کار با اشیای بسیار کوچک و غیره است.
  • اقتصاد صنعت می تواند به طور قابل توجهی بهبود یابد که تأثیر مستقیمی بر سطح زندگی دارد.
  • تولید همیشه سریع تر است و هزینه محصول به طور قابل توجهی کمتر است (در مقایسه با همان محصولی که با کار دستی تولید می شود).
  • چندین کنترل کیفیت می تواند در فرآیند تولید ادغام شود تا ثبات و یکنواختی ایجاد کند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *